Ένας παράδεισος, στου Ρέντη, για μεγάλα παιδιά

Της Λινας Γιανναρου

Δεν πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν ερευνητή από το να βλέπει το έργο του να γίνεται πράξη, να παίρνει σάρκα και οστά. Στα σίγουρα, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν εργασιόπληκτο τριαντάρη από το να βρει ένα χώρο όπου μπορεί να «ξεδίνει» στις μεγάλες εντάσεις. Και ένας χώρος όπου μπορείς να παίξεις από τα ξεχασμένα, πλην αγαπημένα «μήλα» σε high tech έκδοση, μέχρι να κάνεις εικονική τραμπάλα, αποτελεί κανονικό παράδεισο για όλα τα… μεγάλα παιδιά.

Πριν από ένα μήνα

Και να σκεφτεί κανείς ότι το «Πολυμήχανο» απευθύνεται κατά κύριο λόγο στα (κανονικά) παιδιά! Ο λόγος για το πρώτο τεχνολογικό-ψυχαγωγικό πάρκο που άνοιξε τις πύλες του μόλις πριν από ένα μήνα στου Ρέντη, έργο που βασίστηκε στο αποτέλεσμα της έρευνας που παράγεται εδώ και 15 χρόνια από το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο περίπου 1,5 στρέμμα του Πάρκου στεγάζονται παιχνίδια βασισμένα στη ρομποτική, την πληροφορική και την εικονική πραγματικότητα, που όχι μόνο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας, αλλά αντίστοιχά τους συναντάμε μόνο σε φημισμένα τεχνολογικά πάρκα και μουσεία του εξωτερικού. Ολα τα παιχνίδια βασίζονται στις πλέον σύγχρονες εφαρμογές της ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε ο χρήστης τους να χρησιμοποιεί γνώσεις και δεξιότητες που συνδέονται με έννοιες των μαθηματικών, της πληροφορικής, των επιστημών κ.ο.κ. Βασικό στοιχείο όλων των παιχνιδιών είναι η συνεργασία μεταξύ των παικτών που πρέπει να συνεννοηθούν, να επικοινωνήσουν, να μοιράσουν ρόλους και να πάρουν από κοινού αποφάσεις.

Όπως για παράδειγμα στην περίφημη «τραμπάλα», από τις πλέον δημοφιλείς εγκαταστάσεις του «Πολυμήχανου». Εδώ οι παίκτες καλούνται να τοποθετήσουν εικονικές μπάλες σε εσοχές στο έδαφος, κινούμενοι πάνω σ’ ένα υπερυψωμένο δάπεδο και αλλάζοντας την κατανομή του βάρους τους σε αυτό! Αντίστοιχα, στο «Κόσκινο» οι παίκτες καλούνται να ταξινομήσουν εικονικά αντικείμενα τα οποία βλέπουν να «πέφτουν» στην οθόνη απέναντί τους με κινήσεις που κάνουν οι αστροναύτες σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Οι «παίκτες», μάλιστα, βλέπουν τις… σιλουέτες τους να ενσωματώνονται στην προβολή. Το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων έχει αιχμαλωτίσει και το λεγόμενο «μουσικό τραπέζι», ένα από τα μόλις πέντε που κυκλοφορούν στον κόσμο, στο οποίο οι παίκτες, χρησιμοποιώντας κατάλληλα σημασμένα αντικείμενα τα οποία ακουμπούν στην επιφάνειά του, μπορούν να παράγουν ηλεκτρονικούς ήχους. Επιλέγοντας ποια αντικείμενα θα χρησιμοποιήσουν και με ποιο τρόπο, οι παίκτες ουσιαστικά «γράφουν» ηλεκτρονική μουσική!

Συγχρηματοδότηση

Ο σχεδιασμός του προγράμματος έγινε από το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Παν/μίου Αθηνών, ενώ τα επιμέρους παιχνίδια αντλήθηκαν από τεχνολογικά εργαστήρια του ΕΜΠ, του Ιόνιου Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Αιγαίου αλλά και από ερευνητικές ομάδες του εξωτερικού. Το «Πολυμήχανο» συγχρηματοδοτήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και ιδιωτικούς πόρους και αποτελεί μία από τις λίγες εύρωστες εταιρείες-τεχνοβλαστούς (επιχειρήσεις που συστήνονται με σκοπό την αξιοποίηση έρευνας που παρήχθη από πανεπιστήμια) της χώρας μας. Η είσοδος στο «Πολυμήχανο» (Παπαδιαμάντη 4, Αγ. Ιω. Ρέντης) κοστίζει 8 ευρώ και το εισιτήριο περιλαμβάνει την καθοδήγηση του επισκέπτη από ειδικά εκπαιδευμένους εμψυχωτές. Μέρος των εσόδων «επιστρέφει» στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για την περαιτέρω ανάπτυξη της σχετικής έρευνας.