Άνοιξε η κινητή γέφυρα στη Ρουέν


s12 Μεγαλειώδης, αναρτώμενη, είναι η μεγαλύτερη του είδους στην Ευρώπη

ΡΟΥΕΝ, Γαλλία. Ενα σχέδιο σαράντα ετών εγκαινιάζεται σήμερα, όταν τα πρώτα αυτοκίνητα θα διέλθουν από τη μεγαλύτερη κινητή αναρτώμενη γέφυρα της Ευρώπης, πάνω από τον ποταμό Σηκουάνα στην πόλη της Ρουέν. Η γέφυρα, με τα δύο ανεξάρτητα καταστρώματα, θα έχει τη δυνατότητα να ανυψώνεται σε ύψος 55 μέτρων, ανοίγοντας τον δρόμο για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της Ρουέν και επιτρέποντας την απρόσκοπτη διέλευση ποντοπόρων πλοίων στον πλωτό Σηκουάνα. Τα σχέδια της γέφυρας, που βαφτίστηκε Γκιστάβ Φλομπέρ, προς τιμήν του συγγραφέα με καταγωγή από τη Ρουέν, είχαν τιμηθεί με το βραβείο Μηχανολογίας του 2006.

Μνημειώδης αψίδα

Οταν τα καταστρώματα της γέφυρας θα βρίσκονται ανυψωμένα στα 55 μέτρα, το έργο θα σχηματίζει μνημειώδη αψίδα, που θα σηματοδοτεί imageτο πέρασμα από το λιμάνι στην πόλη. Για τον αυτοκινητιστή που θα χρησιμοποιήσει το μεγάλο έργο θα είναι ορατοί, όμως, μόνο οι πυλώνες και τα κινητά μέρη της γέφυρας. Οι οδηγοί δεν θα μπορούν έτσι να δουν τις δύο ελλειπτικές βάσεις, πάνω στις οποίες στηρίζονται οι πυλώνες. Οι κατασκευές αυτές, που στεγάζουν στο εσωτερικό τους μέρος του μηχανισμού ανύψωσης, περιβάλλονται από προστατευτικούς κυλίνδρους, 20 μέτρα σε διάμετρο, σχεδιασμένους να αντέξουν σε πρόσκρουση πλοίου.

 Καθώς ο οδηγός θα διασχίζει τη γέφυρα, θα περάσει δύο φορές από τους διπλά ενισχυμένους πυλώνες, ύψους 67 μέτρων, με ελλειπτικό και αυτοί σχήμα. Η κατασκευή τους απαίτησε τη δημιουργία ειδικού μεταλλικού γερανού σκυρόδεσης, καθώς και τσιμέντο ειδικής χημικής σύνθεσης. Για να αξιοποιηθεί πλήρως το καινοτόμο σύστημα, τα τμήματα οπλισμένου σκυροδέματος των πυλώνων θερμάνθηκαν και τοποθετήθηκαν σε θερμοκρασίες υψηλότερες από εκείνες του γύρω χώρου. Η ειδική σύνθεση του τσιμέντου είναι αυτή που κάνει τους πυλώνες σχεδόν διαφανείς. Ο οδηγός, που διέσχισε χθες τον Σηκουάνα, πάνω στη γέφυρα Γκιστάβ Φλομπέρ, αποκλείεται να υποπτεύθηκε το περίπλοκο έργο που κλήθηκε να πραγματοποιήσει ο ειδικός πλωτός γερανός Taklift 7 και το μικρότερο «αδελφάκι» του, Ματαντόρ 3, που σήκωσαν στον αέρα τους τεράστιους όγκους μετάλλου, ασφάλτου και καλωδίων, για την κατασκευή των δύο ξεχωριστών καταστρωμάτων. Το κάθε ένα από τα καταστρώματα ανυψώνεται χάρη σε σύστημα τροχαλιών και αντίβαρων, που βρίσκονται κρυμμένα στο κούφιο εσωτερικό των αντικριστών πυλώνων. Τροχαλίες και αντίβαρα κινούνται πάνω σε σύστημα από τροχιές ανοξείδωτου ατσαλιού, που εντυπωσίασε όσους το μελέτησαν. Τα επιτεύγματα αυτά, όμως, δεν θα είναι ορατά στους διερχόμενους αυτοκινητιστές. Αυτό που θα μείνει στη μνήμη των διερχόμενων οδηγών από τη διέλευσή τους από την έκτη γέφυρα της Ρουέν, είναι ο πολύτιμος χρόνος που θα εξοικονομήσουν μεταξύ του αυτοκινητοδρόμου της Νορμανδίας (Α13) στον Νότο και του αυτοκινητοδρόμου Α150 στον Βορρά. Η εξοικονόμηση αυτή, πάντως, κόστισε ακριβά. Το έργο είχε συνολικό κόστος 155 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η χρηματοδότησή του εξασφαλίστηκε κατά 27,5% από κρατικά κονδύλια και κατά 72,5% από τα ταμεία των όμορων δήμων. Η σύνδεση του φιλόδοξου έργου με τους κοντινούς μεγάλους οδικούς άξονες θα απαιτήσει, εξάλλου, επιπλέον δαπάνες. «Δεδομένης της πυκνότητας του αστικού ιστού και της τοπογραφίας της περιοχής, υπολογίζουμε ότι η οδική ανάπτυξη της δεξιάς όχθης θα απαιτήσει ακόμη 250 με 380 εκατομμύρια ευρώ, ενώ της αριστερής γύρω στα 130 εκατομμύρια», λέει ο Ζαν-Λικ Ρολάν, υπεύθυνος του Ταμείου Οδοποιίας της περιφέρειας Σεν?ε?Μαρν.

Ο αντιπρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου, Φρεντερίκ Σαντσέζ, λέει: «Ενημερώνω κάθε νομάρχη, αμέσως μόλις φτάσει εδώ, ότι οι οδοί προς τη γέφυρα είναι προσωρινές και ότι χρειάζεται κατεπειγόντως να ολοκληρώσουμε το έργο συνδέοντάς το με το ευρύτερο εθνικό οδικό δίκτυο».

Ποιοι τη σχεδίασαν

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία μηχανικών που ανέλαβε τον σχεδιασμό και την κατασκευή της καινοτόμου γέφυρας, είναι η ίδια με αυτή που κατασκεύασε τη γέφυρα του Μιγιό, στην κεντρική Γαλλία, που είναι και η ψηλότερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο.