Ελληνική πρωτοπορία «καθοδηγεί» τη βρετανική διασκέδαση


 Το TrustedPlaces, ο επιτυχημένος ηλεκτρονικός οδηγός διασκέδασης της Βρετανίας -και όχι μόνο- έχει κατορθώσει να συσπειρώσει γύρω του σχεδόν ένα εκατομμύριο χρήστες, που έχουν γράψει περισσότερες από 40.000 κριτικές εστιατορίων, μπαρ και κέντρων διασκέδασης σε 800 πόλεις του κόσμου. Ο Σωκράτης Παπαφλωράτος, συνιδρυτής της υπηρεσίας, μας αναλύει τους λόγους επιτυχίας του TrustedPlaces και μοιράζεται τις σκέψεις του για το μέλλον της εταιρείας.

Το TrustedPlaces.com έκανε την εμφάνιση του στο Ίντερνετ το 2006, αποτέλεσμα του? επιχειρηματικού «μικροβίου» των δύο ιδρυτών του, του 30χρονου σήμερα Σωκράτη Παπαφλωράτου και του Γάλλου Ουαλίντ αλ-Σακάφ. Κάτοικοι Λονδίνου και οι δύο, εντόπισαν την ευκαιρία για τη δημιουργία μιας υπηρεσίας στο Ίντερνετ, στην οποία θα απευθυνόταν όσοι ψάχνουν νέα μέρη για να διασκεδάσουν στην πόλη. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του TrustedPlaces είναι ότι οι κριτικές για όλα τα εστιατόρια, τα μπαρ και τα κλαμπ που φιλοξενούνται στις σελίδες του είναι γραμμένες από τους ίδιους τους θαμώνες τους και μέλη του trustedplaces. Όπως μας εξηγεί ο Σωκράτης, «στόχος μας ήταν η δημιουργία ενός χώρου στο Ίντερνετ όπου ο καθένας θα μπορεί να μοιράζεται τις εμπειρίες από τις εξόδους του στην πόλη, καλές και κακές, ένας οδηγός πόλης που αναπτύσσεται δυναμικά από τους ανθρώπους που ζουν σε αυτή». Εξάλλου, όπως πολύ σωστά παρατηρεί ο ίδιος, ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίσεις μια πόλη είναι να ρωτήσεις τους κατοίκους της.

Ανάπτυξη στα πρότυπα των κοινωνικών δικτύων

Το χαρακτηριστικό αυτό έδωσε μια ιδιαίτερη δυναμική σε όλη την προσπάθεια, καθιστώντας το trustedplaces στην ουσία ένα διευρυμένο κοινωνικό δίκτυο εξειδικευμένο στη διασκέδαση της πόλης, τα μέλη του οποίου αυτή τη στιγμή έχουν γράψει περισσότερα reviews από όσα περιλαμβάνει το κατεξοχήν brand της συγκεκριμένης αγοράς, το TimeOut, με προϊστορία 15 χρόνων. «Μέσα σε δύο χρόνια κατορθώσαμε να έχουμε περίπου 40.000 reviews, για 375.000 επιχειρήσεις σε 800 πόλεις στον κόσμο, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών της υπηρεσίας είναι κατά κάτι λιγότεροι από ένα εκατομμύριο το μήνα», αναφέρει ο Σωκράτης.

Οι λόγοι που ένας χρήστης θα γίνει μέλος του TrustedPlaces και θα συνεισφέρει γράφοντας και δημοσιεύοντας ένα κείμενο στην υπηρεσία, είναι όμοιοι με αυτούς που ωθούν τα εκατομμύρια χρηστών να συμμετέχουν σε κάποιο από τα δεκάδες κοινωνικά δίκτυα του σημερινού Web. Εξάλλου, το TrustedPlaces ξεκίνησε τη λειτουργία του σε μια εποχή που η κοινωνική δικτύωση έκανε τα πρώτα της, πολλά υποσχόμενα, βήματα στο Ίντερνετ, επωφελούμενο έτσι τη δυναμική του φαινομένου που γρήγορα πήρε εντυπωσιακές διαστάσεις. Έτσι, υπάρχουν εκείνοι που θα θελήσουν να μοιραστούν την εμπειρία τους από κάποιο μαγαζί που επισκέφτηκαν, αλλά κι εκείνοι που, στα πρότυπα του micro-blogging, δημοσιεύουν σχεδόν κάθε τους δραστηριότητα. Τέλος, υπάρχουν και οι bloggers-ερασιτέχνες κριτικοί φαγητού, μία τάση που σύμφωνα με τον Σωκράτη είναι ανερχόμενη στη Βρετανία. «Αυτοί οι bloggers γράφουν κείμενα 500 λέξεων που δημοσιεύουν στο blog τους, η ποιότητα των οποίων δε διαφέρει σε τίποτα από την κριτική μιας εφημερίδας», επισημαίνει.

Οι χρήστες είναι το καλύτερο μέσο μάρκετινγκ

Επακόλουθο της δημιουργίας αυτής της ιδιαίτερης, πολυπληθούς διαδικτυακής κοινότητας, που λειτουργεί προς όφελος της επιχείρησης, είναι η απουσία παραδοσιακών προωθητικών ενεργειών. «Δεν έχουμε ξοδέψει το παραμικρό ποσό για το μάρκετινγκ του TrustedPlaces, όλη η προώθηση του έχει στηριχτεί στους ίδιους τους χρήστες, και από την εμφάνιση του στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Δεν πραγματοποιήσαμε καμία προωθητική ενέργεια στο Ίντερνετ ή σε κάποιο άλλο μέσο», επισημαίνει ο συνιδρυτής της υπηρεσίας. Μάλιστα, για τον Σωκράτη, το λεγόμενο «word-of-mouth» είναι από τους βασικούς τρόπους προώθησης μιας διαδικτυακής υπηρεσίας, η έλλειψη του οποίου υποδηλώνει πρόβλημα στην υπηρεσία και απουσία ενδιαφέροντος από τους χρήστες.

Τα έσοδα του TrustedPlaces προέρχονται, όπως είναι φυσικό, από τις διαφημίσεις των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στις σελίδες του, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα προβολής με διάφορους τρόπους, από τη φιλοξενία του κλασικού banner, μέχρι την προώθηση ειδικών προσφορών ή άλλων στοιχείων που επιθυμεί η κάθε επιχείρηση. Μάλιστα, το TrustedPlaces δίνει τη δυνατότητα, μέσω εφαρμογής αποκλειστικά δικής του ανάπτυξης, την προβολή μιας επιχείρησης με βάση γεωγραφικά κριτήρια. «Κάποιος που διαθέτει μια επιχείρηση στο Σόχο, για παράδειγμα, έχει τη δυνατότητα να προβάλλει τη διαφήμιση του σε εκείνους τους χρήστες που ψάχνουν να βρουν κάποιο μαγαζί στη συγκεκριμένη περιοχή», εξηγεί ο Σωκράτης.

Νέες υπηρεσίες

Πριν από ένα περίπου μήνα, το TrustedPlaces προχώρησε σε ανασχεδιασμό των σελίδων του, προσθέτοντας ταυτόχρονα νέες υπηρεσίες. Οι λόγοι του ανασχεδιασμού ήταν να γίνει το site πιο χρηστικό, να μπορούν οι χρήστες να βρουν πιο εύκολα την πληροφορία που τους ενδιαφέρει, αλλά και να απλουστευθεί η διαδικασία υποβολής ενός review. Ένας από άμεσους μελλοντικούς στόχους των δημιουργών του TrustedPlaces είναι η μεταφορά και η προσαρμογή της υπηρεσίας στα κινητά τηλέφωνα, αλλά και η δυνατότητα δημοσίευσης ενός review από το κινητό τηλέφωνο. Άλλωστε η αρχική ιδέα του 2006 αφορούσε τη δημιουργία μιας υπηρεσίας αποκλειστικά για κινητά, οι τότε συνθήκες ωστόσο ευνόησαν την κατασκευή της πλατφόρμας για υπολογιστές. «Η ιδέα του TrustedPlaces θα είναι ολοκληρωμένη όταν υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα θα λειτουργούν σαν ενιαία πλατφόρμα», καταλήγει ο Σωκράτης.

 

Του Παναγιώτη Αθανάσαινα
patha@kathimerini.gr